FANDOM

Is that meat?

Woodie

ルアープラント(Lureplant、疑似餌植物)はプレイヤーに敵対する植物であり、ぶら下げた肉で獲物をおびき寄せるためこのような名前が付いています。クランパス(Krampus)と同じように固有のインベントリを持っており、中にはEyeplant(後述)が捕食し、尚且つまだ消化していないアイテムが入っています。ルアープラントはプレイヤーのインベントリに収まるアイテムであれば、どんなものでも消化することが出来ます。初期値だと1つのアイテムは20秒で消化されてしまいます。よってルアープラントをアイテム収集に使うのは難しく、さらにレアアイテムを消化されてしまう危険もあります。

ルアープラントは、疑似餌を作る準備が出来ても手頃な肉を所持していない場合は葉っぱ肉(Leafy Meat) を代わりに生成します。この疑似餌は他の肉と同様に、素手で収穫することが出来ます(武器を装備せずにカーソールを合わせると、Attackの代わりにharvest meatと表示される)。ルアープラントからの肉の収穫に成功すると、周囲のEyeplantが消滅し、ルアープラントは鱗茎(植えたばかりの状態)にまで戻ります。鱗茎はEyeplantの生産が可能になるまで(2日後)、新しい疑似餌は作りません。ルアープラントが同じ疑似餌を腐るまでぶら下げていた場合は、何も収穫できません。この場合、ルアープラントを殴ればツルが引っ込み、また新しい葉っぱ肉と共に出てきます。冬の間は全てのEyeplantと根っこを引っ込め、疑似餌も生産しません。

通常の攻撃力を持ったキャラクターであれば、Spearで9発、Bat Batで8発、Tentacle SpikeHam Bat,  Thulecite Clubで6発、Dark Swordで5発殴れば倒せます。ルアープラントを倒した場合、葉っぱ肉と未消化のアイテムをドロップします。さらに、必ず肉厚な鱗茎(Fleshy Bulb)をドロップするため、好きな所に植えなおすことが出来ます。

ルアープラントは、プレイヤーが行ったことがある場所で、人工の地表、岩地、蜘蛛の巣以外の場所に出現します。プレイヤーの近く(画面内)で出現することもあり得ますが、実際には遠くで出現することがほとんどなので、大抵の場合は出現に気付きません。しかし、出現したルアープラントの位置はプレイヤーが訪れる前でもミニマップ上に表示されます。この方法なら簡単にルアープラントを見つけることが出来ます。

ルアープラント自体は攻撃手段も防御手段も持っておらず、自衛や捕食は全てEyeplantが担っています。

Eyeplant 編集

 アイプラント(Eyeplant,目玉植物)はルアープラントから出現し、近くにあるものは何でも(調理鍋/農場/改良農場/乾燥棚の食料や、牙の罠、さらには飛んでいるブーメランまで)捕食または攻撃します。ただしバックパック のような収納アイテムは捕食できません。アイプラントはあまり頑丈ではなく、30ダメージで地中に撤退します。しかしルアープラントが生きている限り、すぐに復活します。アイプラントが攻撃を受けると、そのアイプレントを出現させたルアープラントは、疑似餌を引っ込めてしまいますが、少しするとまた出してきます。

アイプラントとルアープラントは、どちらも火にとても弱いです。どれか一つに火が付くと瞬く間に他へと燃え移り、死ぬまで燃え続けます。この方法でルアープラントを殺すと、蓄えていたアイテムはほとんど燃え尽きてしまいますが、まれに無傷のアイテムが出てくることもあります。

通常の攻撃力のキャラクターであれば、どの武器で殴っても1発で地中へ撤退します。

アイプラントは人工の地表、岩地、蜘蛛の巣からは出現しません。これを利用し、アイプラントが出現できない地表で囲んだ場所にルアープラントを植えることによって、葉っぱ肉の畑を作ることが出来ます。

アイプラントは、冬の間は出現しません(つまり、ルアープラントは冬の間は冬眠します)。既に出現しているアイプラントは、冬が来ると全て地中に引っ込み、ルアープラントはただの植物にしか見えなくなります。

1つのルアープラントは最大で27体のアイプラントを同時に従えることが出来ます。

利用編集

  • 草や若木の量産場の近くに植えれば、アイプラントがそれらを自動で刈り取ります。食べ物を収穫させると、収穫後は痛み始めるためあまりお勧めしません。また草や若木を高密度に植えるとアイプラントが全ての草や枝を収穫できなくなります。
  • アイプラントを他の生物と戦わせることも可能です。
  • 葉っぱ肉 を養殖することもできます。収穫するには素手でルアープラントをクリックします。葉っぱ肉は食べることができ、豚に与えれば友好関係を築くこともできます。鳥籠の鳥に与えれば卵を得られます。
  • アイプラントは食べたものを消化するので、不要な物を処分する為にも使えます。
  • 肉厚な鱗茎(Fleshy Bulb) は燃料として使うことが出来ます。また、ルアープラントは長時間放置すると近くに別の個体を作ります。このため、ゆっくりですが再利用可能な燃料源として使えます。
  • 蜂の巣キラービーの巣の蜂を壊滅させることで、蜂蜜蜂の巣を安全に入手し、キラービーの巣によって塞がれた道を開くことが出来ます。
  • 野営地の近くに植えれば、蜘蛛などのモンスターから守ってくれます。

Tips編集

  • A large number of Eyeplants can spawn around the Lureplant and very rapidly, so it is important to remember not to plant it near your base or anything that is obtainable and valuable (e.g. berry bushes, twigs, farms).
  • A good tactic for farming Spider Dens is to plant one or more Lureplants on the edge or inside the border of the den. That way, when dusk/night comes, roaming Spiders will wander into the Eyeplants' area of effect to try to get the Leafy Meat, thus dying and dropping loot for the eyeplants to eat. The only downside to this tactic is in order to retrieve the loot, one must kill the Lureplant.
  • For easy access to the bulb at the center, one can place certain turfs (see article) or a dense path of saplings, grass, etc. leading inward  As long as the objects making the path are close enough together, Eyeplants won't be able to spawn where these resources are laid.
  • If one chooses to plant Lureplants in a group to make a farm for their Leafy Meat, be prepared to lay a great deal of manmade turf, such as Wooden Flooring or Cobblestones to keep Eyeplants from growing. If there isn't enough flooring, the Eyeplants will keep attacking each other, causing the owning Lureplants to keep withdrawing their lures and making them tedious to harvest.
  • Checking your map every couple days to see if any Lureplants have spawned can be helpful if you just simply need a Lureplant or if you see a Lureplant in a place where you don't want them to be, like in Pig Villages or near farms.
  • Placing a Lureplant near ponds will result in the Eyeplants attacking any frogs that come near, which in turn causes frogs to flock to attack. If a frog attacks the Lureplant itself, an item it has not digested will come flying out (just like when a frog attacks a player). This can sometimes allow the player to get free frog legs without harvesting or destroying the bulb.
  • The player can use a Lureplant to harvest birds and rabbits. Plant 2-3 Lureplants, creating a living minefield, and go to the middle wearing a Feather Hat or using 'Birds of the World' as Wickerbottom. This will result in many birds flocking to the character and being eaten by the Eyeplants. Then, smash the plant and take out your reward. Using this tactic is the best way of harvesting Morsels and Feathers fast and without raising one's Naughtiness level and wasting items. The same can be done with Rabbit Holess.
  • If there are no Eyeplants around or they have retreated underground, Pigs can make their way to the Lureplant in the center to harvest its Leafy Meat. Several Pigs in a Pig village can attack the Eyeplants long enough to get to the Leafy Meat, leaving you to attack the rootless Lureplant and take the bulb.
  • Since the Strange New Powers update, Lureplants no longer spawn eyeplants during winter. This also means they don't spawn any leafy meat during winter, although it is easier to kill the lureplant and get the bulb.

 Trivia編集

  • It is possible for an Eyeplant to attack other Eyeplants if they come from another Lureplant.
  • Lureplants were added to the game in the It's Not a Rock! update.

 Bugs編集

  • Occasionally, a lone Eyeplant may grow next to an inlet or perhaps over a change of biome. It will return shortly after being "killed", as Eyeplants around a Lureplant would behave. Another Eyeplant may grow in the same spot as the occupying Eyeplant and be killed by the first one.
  • An Eyeplant will rarely appear alone over the ocean. It can still attack and be attacked.
  • Sometimes, all Lureplants in an area will be missing their meat lures (see image). This doesn't necessarily mean the lures have rotted, it's simply a visual bug. Harvesting the Lureplants, letting their Eyeplants eat meat, or attacking the Lureplants and letting them bring out their stalks again will fix the bug.
  • Rarely, if you have a Fleshy Bulb in your chest, a Lureplant will grow on top of the chest. The Fleshy Bulb inside the chest will not be consumed, so you can kill the new Lureplant to get a second bulb.

 Gallery編集

モブ
(BirchnutterPoison Birchnut TreeVarg Reign of Giants icon.png) (EwecusGem DeerGrumble BeeLavaeShadow Pieces Don't Starve Together icon.png) (DragoonFloaty Boaty KnightFlupPoison MosquitoSnakePoison SnakeSpider Warrior (Venomous)Sea HoundStink RaySwordfishWhite Whale Shipwrecked icon.png)
(BeargerDragonflyMoose/Goose Reign of Giants icon.png) (Bee QueenKlausReanimated SkeletonToadstool Don't Starve Together icon.png) (Palm TreeguardQuackenSealnadoTiger Shark Shipwrecked icon.png)
(GlommerMoleworm Reign of Giants icon.png) (CanaryCrittersExtra-Adorable LavaeGrass GekkoHutchNo-Eyed DeerWoven Shadow Don't Starve Together icon.png) (CrabbitDogfishDoydoyFishermermJellyfishPackim BaggimsParrotParrot PirateSeagullSealSharkittenToucanWobster Shipwrecked icon.png)
(AntlionBernie Don't Starve Together icon.png) (Yaarctopus Shipwrecked icon.png)
自然に発生するオブジェクト
(Birchnut TreeCactusTumbleweed Reign of Giants icon.png) (Juicy Berry BushSporecapSucculentTwiggy Tree Don't Starve Together icon.png) (Ash TreeBamboo PatchBrainy SproutCoffee PlantElephant CactusJungle TreeMangrove TreePalm TreePlanted SeaweedRegular Jungle TreeSweet PotatoViney Bush Shipwrecked icon.png)
モブやモブの住居 BeehiveHound MoundPondPig HousePig KingPig TorchRabbit HutchRundown HouseSlurtle MoundSpider DenSpilagmiteSplumonkey PodTallbird NestWalrus CampWorm Hole
(BurrowHollow Stump Reign of Giants icon.png) (AntlionBat CaveGigantic BeehiveMagma Don't Starve Together icon.png) (Crabbit DenDragoon DenDragoon EggFishermerm's HutMerm HutPrime Ape HutSharkitten DenShoalTidal PoolWildbore HouseWobster DenYaarctopus Shipwrecked icon.png)
無生物 Ancient Pseudoscience StationAncient StatueBasaltBlueprintBonesBoulderFlotsamGramaphoneGraveHarp StatueHeadstoneMarble PillarMarble TreeMaxwell's DoorMaxwell StatueMaxwell's LightMerm HeadNightmare LightNightmare LockNightmare ThroneObeliskOrnate ChestPig HeadPillarsRelicSinkholeSkeletonStalagmiteSunken BoatSuspicious Dirt PileTouch StoneThulecite Wall
(Glommer's StatueMini Glacier Reign of Giants icon.png) (Ancient GatewayAncient MuralAncient ObeliskCave HoleFlorid PosternLakeLoot StashMarble SculpturesMeteor BoulderMoon StonePetrified TreeRock DenStagehandSuspicious MarbleSuspicious Moonrock Don't Starve Together icon.png) (Charcoal BoulderCoral ReefCrateDebrisElectric IsoscelesGunpowder BarrelKrissureLava PoolLimestone WallLimpet RockMagma PileMussel BedObsidian BoulderObsidian WorkbenchPoisonous HoleRawlingSteamer TrunkSandy PileSeaworthySlot MachineSuspicious BubblesVolcanoVolcano Altar of SnackrificeWatery GraveWildbore HeadWoodlegs' CageWreckX Marks the Spot Shipwrecked icon.png)
Things Box ThingCrank ThingEye BoneMetal Potato ThingRing ThingWooden Thing
(Star-Sky Don't Starve Together icon.png) (FishboneGrassy ThingRing ThingScrew ThingWooden Platform ThingWooden Potato Thing Shipwrecked icon.png)

おまかせWiki